Stim cu totii ca primele filme din istoria cinematografiei, nu erau mult prea asemanatore cu filmele din ziua de astazi. Totusi, ideea de concepere a acestuia este aceeasi. Totul se bazeaza pe miile de imagini statice, care sunt rulate foarte rapid. Astfel, dupa fiecare imagine, urmeaza alta, care nu difera foarte mult de precedenta pentru a nu observa intreruperile, creand impresia unei actiuni continue. Dar apariția imaginii, in 1830, nu a insemnat si apariția filmului, imediat dupa aceasta. Cateva zeci de ani mai tarziu, celebrul invenatator, Thomas Alva Edison, creeaza aparatul de filmat si un proiector, numit cinetograf.

Nasterea Cinematografului

In anul 1895 cei doi frati Auguste și Louis Lumiere prezinta cinematogaful, aparat ce putea reda imadinile pe panza, aparat ce a castigat uimirea publicui, ilustrand activitati obisnuite. Dar cu timpul cineastii au realizat ca filmul poate fi folosit in mod creativ, ilustrand si intamplari si personaje fictive.

Filmul „Calatorie pe luna” (1902), a lui George Melies, a fost printre primele filme care au ilustrat puterea trucajelor. Acesta a adaugat lumini, decoruri deosebite si trucuri de filmare. „Jefuirea unui tren”, filmul lui Edwin J. a pus in valoare incredibilele trairi oferite de efectele special si trucaje, ce creau suspans spectatorilor, prin montajul paralel, alternand actiunile.

La inceputul secolului al XX-lea, cinematograful a evoluat: de la corturile si salile  improvizate, din 1900, la salile speciale de cinematograf. Astfel, in 1910, existau deja cateva mii de sali de cinematogaf in Europa si America. Abia dupa 1912 cinematografia a devenit o mare afacere, cand au apaut marile filme artistice, ce durau cate o ora, sau mai mult si nu doar 15 minute precum cele anterioare. Bineinteles ca productivitatea filmelor a crescut, temele abordate diversificandu-se, adoptand decoruti imense si mii de figuranti.

Cine a fost D. W. Griffith?

D. W. GriffithW. Griffith a fost un regizor American, considerat un geniu al cinematografiei, filmele cu care s-a facut cunoscut, fiind „Nasterea unei natiuni” (1915) si „Nerabdraea” (1916). Filmele sale abordau teme serioase, fiind mai complexe si mult mai superioare din punct de vedere al realizarii tehnice. Farmecul filmelor sale consta in aparitia diferitelor cadre, filmate cu mai multe camere simultan, pentru surprinderea aceleiasi scene. Astfel, putea modifica distantele si unghiurile, camerele avand libertate de miscare pentru ca actiunea sa poata fi urmarita in permanenta. Impactul produs de Griffith a fost imens, caci a demonstrat ca filmul nu este un domeniu rece, neutru, ci o cale de transmitere a emotiei, o forta morala ce atinge adevarate probleme ale umanitatii. Filmul „Nasterea unei natiuni” a abordat problematica rasismului, provocand un scandal urias, ce a determinat interzicerea filmelor sale, in multe state americane.

Hollywood

In alta ordine de idei, Hollywood, detinea o clima favorabila filmarii pe tot parcursul anului, cheltuielile fiind mai reduse (in acel moment). Asadar, industria cinematografica si-a mutat sediul de pe coasta de est, in Hollywood. Nu au ezitat sa apara si cateva mari studiouri, precum Universal Pictures si Warner Bross. Acestea fabricau, pe banda rulanta cele mai populare filme din perioada respective. Datorita Primului Razboi Mondial (1914 – 1918), industria cinematografica europeana a stagnat, iar Hollywood-ul a putut face pasi inainte, filemele lor castigand nenumarati noi spectator.

Desi cinematografia a avansat substantial in cativa ani, totusi, filmele erau mute, caci nu s-au gasit metode eficiente care sa sincronizeze sunetul cu actiunile si conversatiile din fillm. De obicei, erau scrise cateva randuri de explicatii pe pelicula, acompaniate de o muzica potrivita la pian, pentru a contura efectul dramatic. In esenta, povestile filmelor, se bazau pe mimica actorilor si pe imaginile sugestive alese pentru relatarea intamplailor.

Charlie Chaplin a fost un geniu al filmelor mute, fiind capabil sa interpreteze, prin mimica o gama variata de sentimente, fara a scoate un singur cuvant. 

Aparitia filmului cu sunet

Epoca filmelor mute nu a fost una prea indelugata, caci aceasta se stinge, odata cu aparitia filmului, cu numele sugestiv, „Cantaretul de jazz” (1927). Acest film dispunea de muzica sincronizata si conversatie, nascandu-se, astfel, epoca filmului sonor.

Citeste: Baletul – scurt istoric

Advertisment

LĂSAȚI UN MESAJ