Ambarcatiunile pe perna de aer, spre deosebire de barcile conventionale, inainteaza mult mai repede deoarece sunt ridicate deasupra suprafetei apei, abia atingand valurile.

Primul care s-a gandit la a sustine o barca pe perne de aer a fost britanicul Christopher Cockerell care in 1955 inventase modelul sau de ambarcatiune pe perna de aer. Prima lui ambarcatiune a fost lansata in 1959, aceasta prezenta o perna de aer de 35 cm grosime sub vas. O parte a aerului era directionata in spate pentru a propulsa vasul cu 25 de noduri.

Elicele imping aerul in spate pentru a propulsa ambarcatinea inainte, ventilatoarele imping aerul in jus pentru a ridica barca deasupra apei. Unele modele au doar perdele terminale si pereti laterali care trec prin suprafata apei, prevenind iesirea aerului, acestea necesita mai putina putere pentru producerea pernei de aer, dar are nevoie de o propulsie mai puternica.

Pentru carmuirea ambarcatiunilor cu perna de aer se redirectioneaza forta de tractiune. Se folosesc jeturi de aer orientate lateral pentru a vira.

Aceste ambarcatiuni se folosesc ca si feriboturi pentru pasageri si marfa, si ca ambarcatiuni de patrulare; 

Ambarcatiunile cu aripi imerse au aripi subacvatice pozitionate in fata si in spate care o ridica la suprafata in timpul propulsarii. Aceste aripi merg pe acelasi principiu ca cel al avionului, doar ca acestea sunt ridicate de curentul de apa.

In timpul stationarii o astfel de ambarcatiune pluteste ca o barca conventionala, dar in timpul deplasrii corpul navei se detaseaza complet de apa. Astfel rezistenta la inaintare este redusa mult si barca poate inainta cu viteze mult mai mari decat una conventionala si calatoria este mult mai lina deoarece valurile nu ating carena.

Propulsarea acestor ambarcatiuni se face cu o elice sau prin jeturi de apa sau aer.

Aceste ambarcatiuni au un sistem automat ce modifica unghiurile aripilor sub apa pentru a pastra barca la o inaltime potrivita deasupra apei, astfel marind stabilitatea barcii pe ape agitate.

Test de cultura generala despre Stiinta (Partea I)

Advertisment

LĂSAȚI UN MESAJ