Cresterea fizica a organismului si energia de care are nevoie pentru activitatiile zilnice ne sunt satisfacute de alimentatie.

Aminoacizii reprezinta lanturi de unitati de substante din componenta proteinei. In organismul nostru sunt 12 tipuri de aminoacizi sintetizati si 8 tipuri de aminoacizi sunt furnizati din alimentele pe care le consumam.

Proteinele pot fi de origine animala (carne, lapte, branza) sau vegetala (fasole, mazare). Proteinele animale sunt mult mai complexe de aceea se mai numesc proteine de clasa intai.

Continutul in proteine al alimentelor se masoara in grame pe suta de grame de aliment. Se recomanda un consum zilnic de 4g proteina/kg corporal persoanelor care sunt in crestere, iar pentru adulti se recomanda 1g proteina/kg corporal. Surplusul de proteina este stocat sub forma de grasimi, iar in cazul in care organismul nu se alimenteaza cu destule proteine acesta incepe sa consume aminoacizii stocati incepand cu muschii.

Carbohidratii se gasesc in toate alimentele naturale. Amidonul si zaharul sunt cele doua tipuri de carbohidrati digerabili. Surse bune de amidon sunt plantele, semintele si cerealele. Zaharul natural se afla in multe alimente precum fructe, legume, cereale si seminte si contine multe vitamine si minerale esentiale. Zaharul rafinat isi pierde mult din proprietati si din valoarea nutritiva.

Prin digestie ni se asigura o parte de energie imediat, iar o alta parte este depozitata pentru a fi folosita pe viitor.

Grasimile sunt o alta sursa de energie, dar dupa digestie acestea sunt depuse sub piele si in jurul rinichiilor, ficatului si a inimii, pentru a proteja organismul de frig.

Exceptand majoritatea legumelor si fructelor fiecare aliment contine mai multe sau mai putine grasimi.

Exista doua tipuri de grasimi: saturate si nesaturate. Pe cele saturate le primim din consmul de carne si lactate, iar cele nesaturate provin din nuci, peste si uleiuri vegetale. Grasimea saturata favorizeaza aparitia colesterolului. Nu trebuie sa aducem un mare aport de colesterol din alimente deoarece ficatul poate produce singur cantitatea necesara de colesterol.

Vitaminele si mineralele provin dintr-un consum echilibrat de proteine, grasimi si carbohidrati.

Materialele nefolositoare produse in urma digestiei alimentelor se elimina cu ajutorul fibrelor si a apei prin urina si transpiratie, de aceea apa este vitala si trebuie consumata in mare masura, aproximativ 2 litrii pe zi.

Trebuie sa consumam cantitatea necesara de calorii pentru a ne mentine santatea si pentru a oferi organismului energia necesara, asadar proportiile recomandate de nutritionisti sunt 42% grasimi, 44% carbohidrati si 14% proteine.

Citeste: Vitaminele si mineralele

Advertisment

LĂSAȚI UN MESAJ